Maldiverna

Februari
Mamms körde oss till Herrljunga till tåget. Dör började våran resa. 3h senare var vi i Stockholm. Tog pendeln till Märsta där vi blev hämtade av Anette. Blev bjudna på tacos på kvällen.

9-10
Johans födelsedag. Firade med semlor innan vi begav oss mot flygplatsen. Var där drygt 2 timmar innan boarding och när vi skulle tjecka in och bara stämma av att vi skulle sitta bredvid varandra fick vi beskedet att vi inte var placerade bredvid varandra och att det inte fanns några platser kvar bredvid. Mycket irriterade och med en kass start på resan fick vi acceptera platser framför och bakom varandra. Tron om att någon skulle vilja byta så att vi kunde sitta tillsammans kändes minimal. När vi boardat och satt oss på våra platser visade det sig att mannen bredvid Johan inte hade något emot att byta plats med mig så resan fick en lyckad start i alla fall. Quatar som vi flög med var ett väldigt bra flygbolag. Allt ingick och filmutbudet var stort. Resan till Doha, där vi skulle mellanlanda, tog dryga 5 timmar. Där bytte vi till ett lite mindre men plan som skulle ta oss till Malé (Maldivernas huvudstad). Resan till Male tog 4,5h. Från Male finns det två möjligheter att ta sig ut till respektive ö, antingen med speedboat eller vattenflygplan. Vi hade bokat vattenflyg. Det tog 20-30min till vår ö med vattenflyg. Sista biten in till ön körde dem oss med båt. Vi var framme på Shaia Reed Ellaidahoo vid 11 tiden. Efter att vi kollat rummet gick vi ett var runt ön. Det tog inte långa stunden att gå innerväggen runt ön.

Vaknade och kollade på klockan (09:36) och insåg att vi försovit oss till frukosten (07:30-09:30). Men sprang dit och fick roffat åt oss lite av det som var kvar. Resten av dagen var ganska lugn. Vi badade, snorklade och åt. Maten upptäckte vi snabbt var kanon! Buffé där det även fanns kockar som tillagade 4 olika rätter och en kock som gjorde sallad efter önskemål och en som gjorde pasta.

Hade kvällen innan bokat in oss på delfinsaffari. Vi visste inte riktigt vad det innebar, men vi tänkte att delfiner kunde vara kul. 9-12 skulle turen vara så det blev en "tidig" frukost och sedan iväg med båten. Tiden gick och inga delfiner syntes till så vi började tappa hoppet om delfinsaffari. När vi i slutet av tiden åkte runt vår ön, var det plötsligt en tjej som såg en flock delfiner. Vi fick springa ner (satt på taket på båten) och be kaptenen att vända båten åt det hållet. Sedan kunde vi följa delfinerna en bit tills det var dags att åka tillbaka. Väldigt mäktigt att se dryga 10 delfiner simma tillsammans precis framför båten. Efter lunchen hade vi bestämt oss för att snorkla och ta med gopro-kameran. När vi såg en haj blev båda väldig glada och jag filmade den med kameran. Tyvärr blev inte filmen vad vi hoppats på då jag bara fått med hajen o bild någon sekund. Blev även en sväng på gymmet på em och lite styrketräning.

Sol- och badar dag! Blev även lite snorkling. Såg en stor rocka, men filmen av rockan blev ungefär i klass med den med hajen. Från och med nu ska inte jag filma viktiga saker något mer. Vi gick även ett varv runt ön "Strandvägen", inte ens att gå utevägen runt ön tog särskilt lång tid, men det var mysigt.
På kvällen hade hotellet beachparty och eftersom vi drar ner genomsnittsåldern här på ön gick vi dit och kollade läget.

Alla hjärtans dag och vi skall påbörja våra open wather dive. Första dyket gjorde vi inte så många övningar. Tömde masken och hitta regulatorn och lite sånt. Sedan hade vi bara ett skönt dyk. Såg haj på detta dyk.
Andra dyket var inte fullt så rogivande. Strömmen hade nu blivit väldigt stark och vår instruktör Ali verkade inte helt klar i huvudet. Vi misstänkte att han glömde bort oss stundtals under dyket och att han somnade vid säkerhetstoppet där vi höll oss vid en lina pga den starka strömmen. Under detta dyket gjorde vi inte heller så många övningar. Kramplösning och simma med snorkel, men pga den starka strömmen fick vi konsertera oss på att simma. Vi såg en stor rocka under dyket. Vi bestämde med Ali att vi skulle mötas nästa dag kl 9 för vårt tredje dyk. Resten av dagen var vi ganska trötta men lite styrketräning fick vi gjort.

Var på dykcentret före 9 men fick då berättat för oss att Ali inte var där att han var sjuk. Vi bestämde att vi skulle komma förbi på kvällen och bestämma en ny tid. Vi gick och la oss på våra solstolar och slappade en dryg halvtimme innan Ali och springande och sa att vi skulle dyka. Lite skumt tyckte vi men han sa att han inte var sjuk så vi hängde på. Dyk 3 var helt fantastiskt. Vi simmade över revet ut till "hörnet" som dom kallar det och där gick vi ner och följde strömmen tillbaka mot dykcentret. Såg närmare 10 hajar och en flock "betfish". Ali kelade ned en muräna och vi såg även massa andra fiskar så klart. Innan dyket gjorde vi bogseringsövningar och tog av och på utrustningen på ytan.
Dyk 4 var också väldigt bra. Vi var nere på närmare 22 meter för Ali ville visa oss botten och där var det en hel flock gula fina fiskar. Såg tyvärr ingen haj som vi hade hoppats på eftersom vi hade med kameran på detta dyk. Kompassövningar var det enda som var kvar för detta dyket och dem gjorde vi snabbt innan dyket.

Slappardag i dag. Smälta alla intryck från gårdagen dykupplevelser och att vi nu är certifierade dykare och får dyka själva. Blev lite tennis och träning på kvällen.

I dag hade vi inte heller något speciellt inplanerat. Efter frukost gick vi till våra solstolar och tillbringade större delen av dagen där. Förutom före lunch när Johan som vanlig la en timme på crosstrainern och efter snackbar när vi spelade tennis och gymmade. På kvällen uppträdde en "trollkarl" och en "gymnast", men det var bland det sämsta vi har sett. Knappt värt att nämnas haha.

I dag gjorde vi vårt första dyk på egen hand. Var på dykcentret före 9 så vi skulle kunna komma iväg vid 9. Vi hade bestämt att börja dyket lite längre ner på stranden och simma mot strömmen i 5 min för att sedan följa den längs revet till vi kom utanför dykcentret där vi skulle gå upp. Dyket gick som planerat och vi hade ett fantastiskt dyk. Det bästa av allt var att hi äntligen fick se en sköldpadda. Jag såg den först och höll på att slå ner Johan av entusiasm och han fattade ingenting först fören han själv såg den. Sköldpaddan var i en grotta i revet. Vi tillbringade kanske 10 min med sköldpaddan och kollade när den åt och simmade omkring. Sen simmade den iväg för att få lite luft och det var dags för oss att gå uppåt och göra säkerhetsstoppet. Vi var båda väldigt nöjda med vårt första dyk ensamma. Resten av var också kanon. Vi solade och badade. Vädret var kanon sol och lite svalkande vind. Provade poolen för första gången sen vi kom hit, den var varm! Efter snackbar gick vi och spelade tennis, sedan blev det en timme på gymmet. Efter middagen bar det lajvmusik i baren.

I dag har det varit hett. Luften har stått helt stilla och inte ett måln på himmelen (några små målnpuffar kan jag erkänna). Vi har hängt vid stranden och provat poolen. Efter snackbar gick vi till gymmet. Jag körde crosstrainern i 45 min och Johan körde styrka. Ingen tennis i dag. Efter middagen var vi jättetrötta, det här med semester tar hårt på en. Vi tog bara en drink i baren och sen gick vi och la oss.

Förmiddagen i dag låg vi på stranden och chillade. Johan gjorde sin dagliga timme på crosstrainern mesans jag läste i min bok. Just nu läser jag "allt för dig". Den är ingen höjdare, men funkar. Den förra boken jag läste klämde jag på 2 dagar. Den var väldigt bra och gripande. Den heter "livet efter dig" och den kan jag skarpt rekommendera. Efter lunch tog vi oss en snorkeltur och pratade lite med våra norska vänner. Ett par från nordnorge som vi brukar prata med någon gång om dagen. Dom kom och åker samtidigt som oss. Efter dagens höjdpunkt (snackbar) gick vi till gymmet och körde en stund. Sedan kvällsbadade vi i havet och avslutade med en halvtimme i poolen som på kvällen kändes jättevarmt eftersom luften var kallare än vattnet. Efter middagen (serveras 19:30-21:30) gick vi till stranden för kvällens beachparty, men vi stannade inte så länge då båda var trötta.

Efter frukost var det dags för ett dyk. Vår norska vän Arne skulle följa med oss denna gång. Det var lågvatten och strömmen var ganska stark, men vi fick till ett fint dyk ändå. 1 sköldpadda fick vi se. Vi dök 40 min.
Efter dyket solade vi ett par timmar innan det var dags för lunch. Efter lunch solade vi och tog oss en promenad runt ön. Sedan snorklade vi där vi planerar att dyka i morgon för att kolla vart vi kan gå i. Halv 5 tog vi vårt dagliga mellanmål på snackbar och sedan spelade vi lite tennis. Ingen styrketräning i dag.

Vi hade planerat att göra ett eftermiddagsdyk i dag för vi ville dyka när det var högvatten. Det stället vi planerade att gå i på kräver nästan högvatten för det var ganska stenigt. Det är väldigt hett i dag så på fm. Låg vi bara på stranden. Dyket efter lunch gick som planerar. Vi började med att simma mot strömmen (som inte var så stark i dag) tills vi kom runt hörnet där strömmen vänder så att vi kunde följa den hela vägen tillbaka till dykcentret. Såg haj idag igen och vi fick en långt och fint dyk på 55min. Efter dyket gick vi till snackbar och Arne (som också var med och dök) och hans fru kom och gjorde oss sällskap. Vi styrketränade i dag igen och åt oss proppmätta på middagen.

Sista dagen på Ellaidahoo, Ari Atoll. Har solat, badat och snorklat. Ätit gott och haft det gött. Spelat tennis och gymmat.